Sabhankra – From the Frozen Mountains (2018) Albüm Kritiği

 

sabhankra-from-the-frozen-mountains

2018 yılına ait albümlerden ilk kritiği İstanbul’dan Sabhankra için yapıyorum. Yeni yıla başlıyoruz ve geçen yılın ardından yerli piyasamız hala durmaksızın albümler üretmeye devam ediyor.

4. full albüm ve toplamda piyasaya sürülmüş 7. çalışma. Kendileri piyasanın en aktif/çalışkan grupları arasında. Kendilerini hiç dinlemeyenler için şu şekilde tanımlayalım Sabhankra’nın müziğini; epic power/black dünyasının bir ferdi kendileri. Yer yer karanlık İskandinav metal klavyeleri/partisyonları kullanıyorlar. Şahsi fikrim bir önceki Seers Memoir albümünün son albümleri Revenge’den daha üstün olduğu yönünde.  Dolayısıyla bu albümde “bir iniş trendi mi yoksa grup daha iyisini mi yapacak” diye düşünmekteydim.

Albüm Nasıl? / Müzik Nasıl?

Grupta her daim varolan nispeten otantik, müziği götüren bir ana melodi genel olarak şarkıları götürüyor benim Amoprhis’in özellikle ilk 3 albümü ile yakın tutacağım karanlık ve akılda kalan melodilerin karakter olarak damga vurduğu bir albüm. 90’lar İskandinav Black Metal akımının grup üzerinde en çok etkisini gösteriyor. Yalnız bunu basit bir “şu tarz riffleri kullanmışlar” genellemesi olarak düşünmeyin zira grubun müzikal kökenlerinde bunların dışında şeyler var ve çok baskın şekilde mevcut bu elementler. Örneğin sololar kendi farklı tarzına sahip ve ana melodiler basit Nordic taramaların dışında “bu civarlardan” melodik tınılara sahipler. Otantik müzik yapacağız diye dobçik dobçik oynaklık barındırmak yerine ülkede sahip olunan ana müzik ve melodi kulağını bu şekilde rifflere kanalize etmek kesinlikle daha çok benimsediğim bir yöntem. Albüm bugüne kadar ki tüm Sabhankra albümlerinden daha hızlı. Grup bu sayede hiç olmadığı kadar hızlı ve agresif bir hale ulaşmış ki kendilerinin melodik partisyonlarının yoğunluğunu ve power ve thrash etkili partların yoğunluğunu neredeyse sıfır noktasına indirirken From the Frozen Mountains gerçek bir efor ve hırs ile kulaklara ulaşıyor. Bunun sebebinin de gruba yeni giren davulcuları olduğuna ikna olmuş durumdayım. İyi davulcunun olduğu yerde dinamizm olur nokta !!! Klavyelerin az kullanılması benim bakış açımdan güzel olmakla beraber müziğin yoğunluğu, özellikle gitar ve davulların yoğunluğu bu albümde arttığı için atmosfer yerine şiddetin hakim olduğu bir hava söz konusu. Klavyeden bahsetmişken mevcut partisyonların kullanımının da gayet yerli yerinde ve abartıdan uzak şekilde olduğunu söyleyeyim.

6 şarkıdan full albüm yaptığınızda şarkı süreleri hakkında kendiliğinden bir fikriniz oluşur. 6 dakikalık “They are Everywhere” ve buna ek 8’er dakikalık süreleri ile “It Burns”, “The Last to Stand” ve “From the Frozen Mountains” albümün süre anlamında taşıyıcıları. Uzun şarkı yapmak bence başlı başına ayrı bir iştir ve albümlerde bunlardan 1 tane olması bile başlı başına bir emekken Sabhankra’nın şarkılara ne kadar çok emek verdiği bu noktadan da görülüyor bence. Bir tek It Burns dinlerken koptuğumu hissettim ki sıralı olarak uzun şarkılarda bu normal. The Last To Stand dinlerken tam bir Amorphis worship hissettim ve vokaller de bana grubun bu yönünü biraz daha yoğun hissettirdi. Kendilerini takip edenler için bu normal karşılanmalı. Benim gibi Tales from… albümü hastaları için gayet güzel tınılar. My Thirst to Blood’ı götüren klavye melodisi ve tonlarını çok beğendim. İyi davulcun varsa bu tarz şarkıları yazman, çalman çok daha zevkli, albümün az sayıdaki şarkısı içinde büyük favorim. Albümün isim şarkısını ise şahsi zevkime göre ilk sıraya yazıyorum. Giriş riffinden başlayarak eksiksiz hatasız süper bir iş yapmışlar. Şarkının ortasındaki riff üstüne çalınan melodinin üstüne yazdıkları lead, o kısım müthiş. Şarkının nakarat riffinin karakteri falan çok hoşuma gitti; yüksek bir şekilde başlayan şarkıda “daha iyisi ve daha fazlasını veren” bir riff, sürekli kendi kendime mırıldanıyorum.

Albümlerle ilgili başka grupların adlarını vermekten aslında çekiniyorum çünkü insanlar birebir riff kopyalama gibi şeyler düşünebiliyorlar. Bunun böyle olmadığını baştan “AÇIK ŞEKİLDE SÖYLEYEREK” bu albümü dinlerken aklıma gelen grupları Emperor, Amorphis, Dissection, Rotting Christ ve Dawn (Slaughtersun albümü) olarak yazayım.

Kayıt ? Prodüksyon?

Grubun bugüne kadar eleştiri aldığı temel nokta olan kayıt ve prodüksyon açısından bence Sabhankra yapmış olduğu en başarılı albümü yapmış. Diğer kayıtlarında bir hamlık, bir üst basamağa çıkma gereksinimi olan grup şimdi tam bir albüm soundu yaratmış. Kusursuz ve metal dünyasının ideal soundu mu? Albüm soundunu bu soruyla tanımlamaya çalışmak yanlış olur. Bence doğru soru “Müziğe güç veren ve çalınan müziğe gerçekten destek veren bir sound mu?” olmalı ve bu sorunun yanıtı da evet. Her albümde ileriye gidilebilecek noktalar var ve bu albümde de sound açısından bunlar mevcut. Dinleyiciler de bunları anlayacaklar ve benim olumsuzluk vurgusu yapma gibi bir niyetim de yok. En nihayetinde bir sonraki albüm için kendilerini üst basamağa çıkaracak, onlar için referans alınacak bir sound. Eski albümleri takip ettiyseniz bu albümün soundunun eskilere göre 2 basamak yukarıda olduğunu görebileceksiniz. Klavye tonları genel olarak iyi yukarıda dediğim gibi ama 1-2 yerde ben daha farklı bir şeyler düşünürdüm.

DSCF0303-1

Sonuç?

Bir Türk metal klişesi olan “bu şartlar altında” diye başlayan ve kaybetmeye mahkum cümleleri net şekilde arkasında bırakmış ve seviye olarak kendi tarzında dünyanın geri kalanı ile korakor kapışacak (Kalite anlamında) bir albüm. Sound olarak ileri gittiği gibi müzikalite, beste, kompozisyon açısından da Sabhankra bu albümle ileri gidiyor ve ülkemizdeki pek çok grup gibi “dünya standartlarında” bir albümü kendi kariyerine ekliyor. Daha farklı seviyelerde firmalarla kontrat kovalayabilirler bence. 2018 yılı sonunda yapacağım albümler listesine 2018’e dair ilk albüm kritiğinin ve bir Türk grubunun kesin rezervasyon yaptırmış olmasından da gayet mutluyum. Bugüne kadarki akla gelen stillerini geliştirerek ileri bir hatta iki adım atmışlar. From the Frozen Mountains; en hızlı, en sert ve en vurucu Sabhankra albümü.

Albümün Notu: Müzik (9/10) Kayıt (3/5) Toplam 12/15 (Çok İyi albüm)

Reklamlar

One thought on “Sabhankra – From the Frozen Mountains (2018) Albüm Kritiği

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s